Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

In mei van dit jaar vulden velen cursisten en leerlingen weer ons klanttevredenheidsonderzoek (kto) in. Voor ons een spannend moment. Want we doen ons uiterste best om het iedereen naar de zin te maken, maar dat lukt natuurlijk niet altijd en overal. We nemen de uitkomsten van het kto daarom heel serieus en gebruiken ze om onze dienstverlening verder te verbeteren.

Naast de resultaten van het kto, kijken we ook naar de opbouw en samenstelling van onze klantdata in diverse (administratie)systemen. Door gegevens te combineren, leren we onze klanten nog beter kennen.

De belangrijkste uitkomsten delen we graag met jullie. De resultaten hebben betrekking op het cursusseizoen 2022-2023.

‘Prettige service,
snelle reactie, fijne school!’

 

KLANTONDERZOEK IN CIJFERS

Het onderzoek levert ons allereerst inzicht op in belangrijke cijfers. Bijvoorbeeld over de leeftijd van onze cursisten, hoe lang mensen bij ons les hebben en welke cursussen of lessen het meest worden gevolgd. Een kleine greep uit de cijfers:

• 3.248 unieke cursisten hebben afgelopen seizoen een cursus gevolgd, een kleine stijging ten opzichte van het vorige seizoen;
• de meerderheid van de cursisten is jonger dan 18 jaar (55%), waarbij tussen 9 en 12 jaar de meest voorkomende leeftijdscategorie is. Onder volwassenen is 51-60 jaar de meest voorkomende leeftijdscategorie;
• de meeste cursisten, bijna driekwart van het totaal, volgen hun cursus in het Eemhuis;
• de meerderheid van de cursisten onder 18 jaar volgt een muziekcursus. Bij volwassenen is het gelijker verdeeld over de verschillende scholen;
• het merendeel van de lessen wordt in groepsverband gevolgd. Dit seizoen werden er relatief iets meer groepslessen gevolgd en iets minder individuele lessen;
• ongeveer een derde van de cursisten was vorig seizoen nieuw bij Scholen in de Kunst;
• ongeveer een derde van de volwassenen volgt al langer dan vijf jaar lessen.

 

‘Iedereen is vriendelijk en zegt elkaar gedag. Er hangt een open en welkome sfeer en er is veel te beleven.’

 

BELANGRIJKSTE REDENEN OM EEN CURSUS TE DOEN

We vroegen jullie ook naar de belangrijkste redenen om een cursus of muziekles te volgen. Met stip op 1 staat, niet onverwacht, ‘iets nieuws leren’. Bij kinderen komt ‘plezier maken’ daar direct achteraan en volwassen noemen juist vaak ‘ontspanning, tijd voor mezelf hebben’ als tweede reden.

De meeste cursisten voelen zich (zeer) thuis bij Scholen in de Kunst. De resultaten zijn hier positiever dan vorig jaar. Nog meer cursisten dan vorig jaar zouden Scholen in de Kunst aanraden aan iemand anders. Daar zijn we heel blij mee.

Gevraagd naar het aantal sterren op een schaal van 1 tot 5, geven de meesten van jullie ons vier of vijf sterren. Dat is vergelijkbaar met het rapportcijfer dat jullie ons vorig jaar gaven.

JULLIE TIPS EN TOPS

Een belangrijk deel van het klantonderzoek bestond uit de opmerkingen die jullie hebben gemaakt. Dat was een bont samenraapsel van complimenten en waardering, hier en daar voorzien van een kritische noot. De complimenten betreffen vooral onze docenten en de klantenservice en daar zijn we heel blij mee. Zij zijn uiteindelijk voor jullie als klant ‘het’ gezicht’ van Scholen in de Kunst.

Natuurlijk waren er ook kritiekpunten, over onder andere het aanpassen van de tijden van een cursus, het kunnen vinden van een cursus op de website, de netheid van sommige lokalen en de communicatie over het (opnieuw) inschrijven.

We hebben al jullie opmerkingen gelezen en de punten die vaker zijn genoemd gaan we aanpakken. We hopen dan ook dat jullie dat gaan merken. En blijf ons vooral mailen met tips, suggesties of klachten, ook buiten het klanttevredenheidsonderzoek om. We hechten veel waarde aan jullie mening.

 

‘Ik ben blij met een organisatie als Scholen in de Kunst; zeer waardevol voor jong en oud.’

 

TIP VAN ONS!

Tot slot viel het ons op dat meerdere mensen aangeven niet op de hoogte te zijn van activiteiten buiten het cursusaanbod. Een klant suggereerde zelfs een nieuwsbrief te maken...
Nou, dan hebben we goed nieuws: die nieuwsbrief is er al! En je kunt je via de website eenvoudig abonneren.

Schermafdruk van digitale nieuwsbrief

Dus wil je voortaan niks meer missen? Abonneer je dan snel op onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan één keer per maand een nieuwsbrief per e-mail.

OF VOLG ONS OP SOCIALS

WE zijn te vinden op verschillende sociale media, kies je favoriet en volg ons daar!

Logo Facebook   Logo Instagram Logo YouTube