Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 12-20
Docent Merlijn van der Hoeven, Rick Oosterink

Locaties

Eemhuis
Zaterdag
Ochtend Middag

Prijs

Jongeren
€ 340,00 (19 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

School voor Talent Beeldend

De School voor Talent Beeldend daagt je uit om de grenzen van je creativiteit te onderzoeken en te vergroten. Je experimenteert met materialen en technieken die je nog niet kent en gaat op zoek naar je eigen stijl. Je kunt je via de School voor Talent Beeldend oriënteren op een kunstopleiding en werken aan je portfolio.

Programma

In 19 les(zater)dagen van 10.00 tot 13.00 uur worden verschillende technieken aangeboden en wordt er gewerkt met thema’s. Daarnaast is er ruimte en vrijheid om eigen werk te maken. We bekijken het werk van andere kunstenaars, bezoeken de exposities in kunsthal Kade en er staat een dagexcursie in het programma. De lessen worden verzorgd door docenten van Scholen in de Kunst en gastdocenten.

Exposities

Bij de School voor Talent Beeldend staan visie- en competentie-ontwikkeling centraal. Maar je leert ook hoe je je werk het beste kunt presenteren. Al het werk dat gedurende het jaar wordt gemaakt, zal worden tentoongesteld tijdens de gezamenlijke eindpresentatie van de School voor Talent.

Hoe kan ik meedoen?

De School voor Talent Beeldend is voor jongeren tussen de 12 en 20 jaar oud. Voorwaarde is dat je naast de School voor Talent Beeldend een cursus beeldend volgt binnen of buiten Scholen in de Kunst. Overleg met je docent of het iets voor je zou kunnen zijn en geef je op voor de selectiedag. 

Selectiedag

De selectiedag bestaat uit een motivatiegesprek en het maken van een tweetal opdrachten. Uitleg krijg je van tevoren via de mail toegestuurd. Neem ook wat eigen werk mee naar de selectiedag. Zodra de datum van de selectiedag bekend is, vind je die in de agenda op onze website.

Commitment is onmisbaar

Wanneer je kiest voor deelname aan de School voor Talent vragen wij je aanwezigheid op alle lesdagen. Veel leerlingen hebben naast beeldende kunst ook andere hobby’s en sporten. In het verleden blijkt dit soms lastig te combineren. Als je het programma van de School voor Talent Beeldend wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben.

Kosten

De bijdrage voor de School voor Talent Beeldend is € 340,- per deelnemer. Dit bedrag is exclusief eventuele (reis)kosten voor het bezoeken van exposities en/of open dagen van vakopleidingen.

Bij toelating tot de School voor Talent Beeldend heb je recht op:

tot 100% korting op één cursus naast het programma van de School voor Talent en bedraagt maximaal € 322,-.

Onze docenten

Merlijn van der Hoeven

Meer info

Merlijn van der Hoeven

‘Ik kan heel blij worden als ik de oven uitpak’

Achtergrond
• Merlijn volgde de docentenopleiding beeldende vorming, deed de kunstacademie en behaalde in 2014 haar master in glas en keramiek.
• Sinds 2015 geeft ze volwassenencursussen keramiek bij Scholen in de Kunst.
• Ze werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, vooral met glas en keramiek en maakt zowel vrij werk als werk in opdracht. 

Als beeldend kunstenaar 
‘Mijn ouders zijn allebei beeldend kunstenaar en ik groeide letterlijk op in hun atelier - mijn box stond tussen hun klei en kunst. In mijn werk met glas en porselein zoek ik de grenzen van het materiaal. Ik maak sieraden, veel bloemen, grafmonumenten en wolkenhangers: sieraden waar as van een overleden dierbare of zand van een dierbare plek in is verwerkt.’  

Als docent 
‘Ik vind het belangrijk dat het gezellig is in de lessen – mensen komen voor hun ontspanning, maar ik wil wel techniek bijbrengen. Ik ben helder met mijn mening, als bijvoorbeeld de afwerking beter kan. Ik heb bij Frans Ottink stagegelopen – daar heb ik geleerd om alles heel netjes af te werken! Ik draag vooral graag uit dat keramiek niet tuttig hoeft te zijn – dat imago heeft het een beetje. Je kan er hele leuke dingen mee doen en iedereen kan het. In mijn les wil ik volwassenen laten ervaren dat je nog steeds kan spelen, door met vorm bezig te zijn.’  

De les 
‘Beginners laat ik een kleidoosje maken, een projectje waar veel inzit: vanuit een stuk klei tot een vorm komen. Uitrollen, met je handen vormgeven, kijken of het past, glazuren. Cursisten kunnen in principe zelf bepalen waar ze aan willen werken. Ik geef wel opdrachten – bijvoorbeeld gipsmallen maken en werken met gietklei, maar als ze lekker bezig zijn met hun eigen project, mogen ze daar vooral mee doorgaan. Ik geef tips, vertel over technieken en leer de cursisten probleemoplossend werken. Voor hun artistieke ontwikkeling bied ik verschillende materialen aan om te decoreren: vilt, steen, of verf in plaats van glazuur. Dit jaar konden ze, als ze wilden, iets doen met De Stijl, terwijl we werkten met engobes; klei met pigment.’   

Geluksmomentjes… 
‘Het voelt goed als mensen tevreden en ontspannen naar huis gaan. En ik kan heel blij worden als ik de oven uitpak en het werk ziet er goed uit. Dat hebben ze toch maar weer gedaan! Of als ik merk hoe blij ze er zelf mee zijn en dat ze zichzelf soms verbazen. Dat motiveert mij, dan denk ik: ik wil ook iets kleien!’  


Rick Oosterink

Meer info

Rick Oosterink

‘Ik daag cursisten uit te experimenteren met kunst’

Kun je eerst iets vertellen over jezelf als kunstenaar?

“Van ’s ochtends tot ’s avonds ben ik met kunst bezig. Ik leef echt kunst. Mijn vrienden en andere mensen om mij heen zijn allemaal kunstenaars. We ruilen ook elkaars kunst, zo heb ik al een aardig museumpje thuis. Ik hou ervan om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen, ik ben nieuwsgierig en experimenteer graag. Zo begon ik met grote muurschilderingen en nu ben ik geïntrigeerd door het ambacht boekbinden.”

Zijn er ook plekken waar we werk van jou kunnen zien?

“Geregeld organiseer ik tentoonstellingen met collega’s. Het leukste aspect vind ik om interactief werk te presenteren. Onlangs organiseerden we een tentoonstelling in Amersfoort waarbij enkele collega’s en ik een kunstwerk van 2 bij 5 meter hadden gemaakt, waaruit het bezoek een stuk kon snijden om te kopen. Dat soort interactie, daar houd ik van. Op het laatst hadden we nog maar enkele lapjes over: een geslaagde actie.”

Welke aspecten van het kunstenaarschap neem je mee als docent?

“Vooral mijn drang tot experimenteren en mijn nieuwsgierigheid. Ik draag mijn enthousiasme voor het experiment graag over op de cursisten. We variëren met verschillende materialen en technieken en als ze iets onder de knie hebben, gaan we snel door naar het volgende project. Als docenten laten we ze veel snuffelen aan verschillende kunstvormen en zorgen we ervoor dat er veel uit henzelf komt. We leggen niets op, maar laten cursisten zelf veel ontdekken.”

Jij geeft vooral les aan de School voor Talent Beeldend, wat vind je belangrijk in die lessen?

“Het is bijzonder om les te mogen geven aan jongeren die ongelooflijk gemotiveerd zijn. In deze klassen willen ze zoveel mogelijk leren, ze zijn ambitieus en houden van de inhoud. Dat is geweldig. In de lessen zorg ik voor een gezonde balans tussen het aanleren van technieken, het ontdekken van materialen en het zelf experimenteren. Het is mooi om te zien dat je een zaadje van fascinatie plant dat vervolgens gaat groeien en bloeien. Dat mogen zien en meemaken, maakt me super trots.”

Wist je dit al over Rick?

Behalve dat Rick met kunst bezig is, leest hij elke dag boeken. Uiteraard over kunst, over graffiti, maar ook over filosofie en educatie.

Achtergrond

Rick Oosterink studeerde af aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Ook studeerde hij aan de Kunstacademie in Barcelona. Na zijn studie werkte hij als onderwijsassistent bij het Grafisch Lyceum en als zzp’er, maar ontdekte dat hij meer aandacht wilde besteden aan kunst. Daarom is hij in 2022 gestart met de opleiding Grafisch Ontwerp aan de kunstacademie HKU in Utrecht. Ook werkte Rick aan het maken van muurschilderingen samen met Daniël van de Haterd van 13HOOG. Bij Scholen in de Kunst geeft hij les aan de School voor Talent Beeldend. 

Toon meer docenten